D-150 '89

         Podobnie jak FORD, DODGE użył oznaczeń określających swoje modele: 150, 250 i 350 . Kabina Standard „Club  cab” i „Crew cab”, była łączona z „paką” o długości 6.5 ft (2.0 m)  oraz 8 ft (2.4 m)  –  „Utiline” i „Sweptline”.  Ram pierwszej generacji był faceliftingowym modelem poprzedniej serii D, która wprowadzono w 1972r. Nowy model miał większe tylne światła i jedno – prostokątne reflektory przednie. Wnętrze zostało również uaktualnione i zawiera nowy styl kanap, deskę rozdzielczą oraz wskaźniki.  Dostępne były silniki w wersji gaźnikowej 3,7 L S6    5,2 L V8   5,9 L V8.  Wybrane wyposażenie: centralny zamek, elektryczne szyby, otwierana tylnia szyba, zestaw do orki dla napędu na 4 koła.

W 1984 r. do oferty został dodany model D100, zastępując niski poziom wyposażenia wersji D150. W modelu Power Ram został dodany napęd „Ram-Trac” shift-on-the-fly. W 1986 r. przeprowadzono niewielki zmiany stylizacji przedniej części auta oraz dodano nowa kratę wlotu powietrza. Na rok 1988 zmodernizowano silniki i wprowadzono elektroniczny wtrysk paliwa. Nowy 3,9 L  V6 miał zwiększona moc o 25% w stosunku do motoru 3,7 L.  Komputer do sterowania zapłonem, zarządzał dodatkowymi obszarami silnika i wyświetlał na desce wskaźników usterki (ówczesny Check Engine), błędy były zachowywane w pamięci, a 3 krotne załączenie zapłonu dawało możliwość diagnozowania usterek ( kluczykowanie). Były także lampki ostrzegawcze hamulca oraz ABS-u jeśli występował.

W 1989 roku silnik 5,9 L V8 otrzymał wtrysk paliwa co dało dodatkowe 20 KM.  W standarcie występował ABS tylnej osi.  Dodatkowo wprowadzono nową automatyczną skrzynie biegów z systemem „overdrive”,  O/D Off zablokowanie overdrive 4 biegu , która zmniejszała zużycie paliwa.  Skrzynia A500 była łączona z silnikami 3,9 V6  i 5,2 V8  do lekkich zastosowań.  A727 do ciężkich. 

Wnętrze RAMA  '89

Wnętrze RAM 1989 r.

Również w roku 1989 silnik Cummins seria B został dodany do listy po raz pierwszy, Dodge odnotował wzrost sprzedaży. Cummins mógł być łączony z automatyczna skrzynią A727 (3-biegowa)  lub ręczną skrzynia 5 – biegową.  Był dostępny w modelach 250 i 350 pickup’ach oraz podwoziach z kabiną.  Cummins znacznie się różnił od silników FORDA i GM. Miał bezpośredni wtrysk, gdzie Ford i GM wtrysk pośredni. Nie musiał mieć świec żarowych i konstrukcja była sześciocylindrową rzędówka ( do dnia dzisiejszego), Ford i GM V8. Wielu właścicieli uważa te właściwości za przewagę Cumminsa serii B.

Ze względu na wprowadzenie modelu Dakota w 1990 r. zmieniono zestaw wskaźników. Atrapę chłodnicy zmieniono w 1991 r. ale Ram nadal zachował duże prostokątne reflektory. Silniki 3,9 i 5,2 zostały znacznie zmodernizowane w 1992 r.   W 1993 r. silnik 5,9 V8 otrzymał wielopunktowy wtrysk paliwa, nowy kolektor, wyższe głowice cylindrów, zwiększono kompresje, a tym samym uzyskano większą wydajność. Te nowo zmienione silniki były sprzedawane pod nazwą „MAGNUM„. W cięższych modelach z silnikami 5,2 i 5,9 była stosowana skrzynia A518. W ramach restrukturyzacji nomenklatury Chrayslera skrzynie A500 i A518 zostały zmienione na 42RH i 46RH. Pierwsza cyfra oznaczała ilość biegów –  4-biegowa, druga cyfra wskazywała stosunek momentu obrotowego – przekazywanie, litera „R” na trzeciej pozycji oznaczała przeniesienie napędu na tylne koła i ostatni litera „H” oznaczała sterowanie hydrauliczne zmiany biegów.  3 – biegowe automatyczne A727 zostały przemianowane na 36RH i A904,A998, A999 na 30RH,31RH i 32RH.  

POWER RAM '87 Long Bed

Dodge Ram I generacji był dość popularny na rynku amerykańskim, od 1981 przeprowadzono kilka aktualizacji modelu,  ale w porównaniu z Ford F-series i GM C/K Truck  jego sprzedaż był słaba, w głównej mierze wynikało to z niezmienionej pojedynczej kabiny od 1972 roku.

Lata Silniki Moc Moment
1981–1987 3.7 L (225 cu in) skośny-6 95 hp (71 kW)  
1988–1991 3.9 L (239 cu in)   V6 125 hp (93 kW)  
1992–1993 3.9 L (239 cu in) Magnum V6 180 hp (130 kW)  
1981–1987 5.2 L (318 cu in   V8 140 hp (100 kW)  
1988–1991 5.2 L (318 cu in)  V8 170 hp (130 kW) 260 lb·ft (353 N·m)
1992–1993 5.2 L (318 cu in) MagnumV8 230 hp (170 kW) 280 lb·ft (380 N·m)
1981–1988 5.9 L (360 cu in)  V8 170 hp (130 kW)  
1989–1992 5.9 L (360 cu in)  V8 190 hp (140 kW)  
1993 5.9 L (360 cu in) MagnumV8 230 hp (170 kW) 325 lb·ft (441 N·m)
1989–1993 5.9 L (360 cu in) Cummins diesel I6 160 hp (120 kW) 400 lb·ft (542 N·m)