Ram 3500 "03

 

Ram trzeciej generacji zadebiutował w 2002 roku modelem 1500. Modele 2500 i 3500 weszły do sprzedaży w 2003 roku.

Zmieniono całkowicie  ramę, zawieszenie, układ napędowy, wnętrze oraz poszycie zewnętrznych blach. Zastosowano  większy  przedni grill co spowodowało że Ram nabrał jeszcze bardziej odrębnego wyglądu od pozostałych pickupów oferowanych na rynku.

Ram występował  jako 2-drzwi Regular Cab, 4-drzwi Quad Cab, 4-drzwi Mega Cab.
Wyróżniamy dwie długości skrzyni ładunkowej: 6.5-foot (2 m) , 8,5 – foot (2,40 m)

Model 1500  otrzymał niezależne zawieszenie przedniej osi, modele 2500/3500 nadal były oferowane w klasycznej formie (dwa sztywne mosty), zachowały one cechy trwałości oraz żywotności z poprzedniej II generacji.

 

 

Nowy model III generacji zwiększył sprzedaż Dodge, w roku 2002 sprzedano 400 tyś sztuk, w 2003 r. 450 tyś sztuk. W tym samym czasie modele Forda oraz GM sprzedawały się na poziomie 850-900 tyś sztuk rocznie, Ram nie był wstanie zbliżyć się do wyników sprzedaży jedenastej generacji F-150, głównym powodem było nie wprowadzenie do produkcji kabiny typu Crew Cab jaką oferował Ford czy konkurencyjny Nissan Titan. By zwiększyć popyt i uatrakcyjnić ofertę Rama, do produkcji wprowadzono wersję Mega Cab w 2006 roku.

 

Ram 1500 Quad Cab "06

 

 

W 2006 roku Ram III generacji przeszedł Face-lifting,  wprowadzono  wersję kabiny Mega Cab która zwiększała przestrzeń pasażerską w tylnym rzędzie o 56 cm. Pierwszy raz zastosowano dużą nawigacje fabryczną, oferowana  była jako opcja.  Przednie lampy zostały przeprojektowane dla zwiększenia wydajności świecenia. Nowa deska rozdzielcza, panel sterowania klimatyzacją nadały świeżego wyglądu. Kolejną zmianą było wprowadzenie silnika 5,7 L V8 Hemi z systemem MDS (muliti displacement system). Silnik miał te same właściwości mocy 345 KM i momentu obrotowego 508Nm , ale spalał  10%-20% paliwa mniej względem modelu sprzed liftingu.

 

 

 

 

 

Silniki benzynowe: nowy silnik 3,7 L V6 był montowany przeważnie w modelach Regular Cab z manualną skrzynią biegów i napędem 2WD. Silnik 4,7 L V8 zastąpił wysłużony 5,2 L V8 Magnum, nowa jednostka została przetestowana w modelach Jeep Grand Cherokee i zebrała bardzo dobre opinie, w okresie 2002-2003 oferowano mocniejszą jednostkę V8 o pojemności 5,9 L 245KM  która była wykorzystywana w II generacji. W 2003 roku do oferty wszedł nowy 5,7 L V8 Hemi 345 KM, silnik charakteryzował się dużą mocą oraz mniejszym spalaniem niż pozostałe jednostki V8, w 2004 roku 5,7 L V8 Hemi dostał tytuł silnika roku. W okresie 2004-2006 był dostępny silnik 8,3 L V10 Viper  505 KM, jednostka była montowana w sportowej wersji SRT-10 w kabinach Regular Cab oraz Quad Cab wyłącznie z napędem 2WD.

V10 Viper 505 KM

Silniki diesla: były montowane  w modelach 2500/3500.   5,9 L R6 Cummins był kontynuacja lini produkcyjnej z poprzedniej generacji Rama, jego moc wynosiła od 235-325 KM, był oferowany w latach 2003-2007.  W 2007 jako opcja pojawił się  6,7 L R6 Cummins Turbo Diesel 350 KM 881Nm, od 2008 roku zastąpił on jednostkę 5,9 L CTD.

Skrzynie biegów  automatyczne: skrzynie czterobiegowe: 48RE były łączone z silnikami 5,9 L R6 CTD oraz V10 , skrzynie pięciobiegowe 545RFE były łączone z 4,7 L V8  oraz 5,7 L V8 Hemi, skrzynie sześciobiegowe  AS68RC występowały z silnikiem 6,7 L R6 Cummins

Skrzynie manualne: pięciobiegowe NV3500 z silnikami 3,7 L V6 ,  sześciobiegowe NV5600 z silnikami  Cummins oraz V10

 

Silniki

Model Lata Silnik Moc Moment
1500 2002–2008 3.7 L (226 cu in) Magnum V6 215 hp (160 kW) 235 lb·ft (319 N·m)
2002–2007 4.7 L (287 cu in) Magnum V8 235 hp (175 kW) 295 lb·ft (400 N·m)
2008 4.7 L (287 cu in) Magnum V8 310 hp (230 kW) 330 lb·ft (447 N·m)
2002–2003 5.9 L (360 cu in) Magnum V8 245 hp (183 kW) 335 lb·ft (454 N·m)
2004–2008 5.7 L (345 cu in) Hemi V8 345 hp (257 kW) 375 lb·ft (508 N·m)
2500/3500 2003–2008 5.7 L (345 cu in) Hemi V8 345 hp (257 kW) 375 lb·ft (508 N·m)
2009 5.7 L (345 cu in) Hemi V8 388 hp (289 kW) 404 lb·ft (548 N·m)
2003–2004 SO 5.9 L (360 cu in) Cummins diesel I6 250 hp (190 kW) 460 lb·ft (624 N·m)
2003–2004 SO California Emissions 5.9 L (360 cu in) Cummins diesel I6 235 hp (175 kW) 460 lb·ft (624 N·m)
2003–2004 HO 5.9 L (360 cu in) Cummins diesel I6 305 hp (227 kW) 555 lb·ft (752 N·m)
2004.5–2007 5.9 L (360 cu in) Cummins diesel I6 325 hp (242 kW) 610 lb·ft (827 N·m)
2007.5–2009 6.7 L (408 cu in) Cummins diesel I6 350 hp (260 kW) 650 lb·ft (881 N·m)
2003 8 L (488 cu in) Magnum V10 310 hp (230 kW) 450 lb·ft (610 N·m)
Chassis Cab 2007–2008 5.7 L (345 cu in) Hemi V8(3500 Only) 345 hp (257 kW) 375 lb·ft (508 N·m)
2009 5.7 L (345 cu in) Hemi V8(3500 Only) 388 hp (289 kW) 404 lb·ft (548 N·m)
2007–2009 6.7 L (408 cu in) Cummins diesel I6 350 hp (260 kW) 650 lb·ft (881 N·m)
SRT-10 2004–2006 8.3 L (505 cu in) Viper V10 510 hp (380 kW) 535 lb·ft (725 N·m)