viaTOLL to system elektronicznego poboru opłat obowiązujący na wybranych odcinkach polskich dróg. Od 1 lipca 2011 roku każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem samochodowym lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, będzie zobowiązany do korzystania z Systemu viaTOLL. System ten ma zastąpić obecnie funkcjonujące Winiety.
Aby korzystać z sieci dróg płatnych, objętych Systemem viaTOLL, należy obowiązkowo wyposażyć pojazd w małe, elektroniczne urządzenie pokładowe („viaBOX”). Jest to urządzenie, które przesyła zakodowane w nim informacje o pojeździe do przekaźników zainstalowanych na bramownicach podczas przejazdu pod nimi. Dzięki viaBOX możliwe jest w naliczanie w sposób elektroniczny należnej opłaty za przejazd drogami płatnymi.
Urządzenie viaBOX zostanie wydane po dokonaniu rejestracji i podpisaniu umowy oraz wniesieniu kaucji. Instalacja viaBOX-a jest bardzo prosta – należy przykleić viaBOX po wewnętrznej stronie przedniej szyby pojazdu za pomocą dwustronnych plastrów dołączonych do opakowania. W środku opakowania znajduje się także szczegółowa instrukcja, która opisuje proces instalacji urządzenia oraz zawiera dodatkowe informacje na temat działania viaBOX-a. Urządzenie pokładowe korzysta z baterii i dlatego nie wymaga podłączenia do gniazdka elektrycznego w pojeździe. viaBOX może być używany tylko w jednym, konkretnym pojeździe, dla którego została dokonana rejestracja.
Aby uniknąć pomyłek z urządzeniami pokładowymi pochodzącymi z innych krajów, viaBOX jest oznakowany logo Systemu viaTOLL.
Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy A i S lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną
Kategoria pojazdu | Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł) | |||
Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin (1) | ||||
max. EURO 2 | EURO 3 | EURO 4 | min. EURO 5 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej (2) powyżej 3,5 t i poniżej 12 t | 0,40 | 0,35 | 0,28 | 0,20 |
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej (2) co najmniej 12 t | 0,53 | 0,46 | 0,37 | 0,27 |
Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej | 0,40 | 0,35 | 0,28 | 0,20 |
Wysokość stawek opłaty elektronicznej dla dróg krajowych klasy GP i G lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną
Kategoria pojazdu | Stawka opłaty elektronicznej za przejazd 1 km drogi krajowej (w zł) | |||
Klasy pojazdów w EURO w zależności od limitów emisji spalin (1) | ||||
max. EURO 2 | EURO 3 | EURO 4 | min. EURO 5 | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej (2) powyżej 3,5 t i poniżej 12 t | 0,32 | 0,28 | 0,22 | 0,16 |
Pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej (2) co najmniej 12 t | 0,42 | 0,37 | 0,29 | 0,21 |
Autobusy niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej | 0,32 | 0,28 | 0,22 | 0,16 |
Każdy użytkownik Pickup’a którego DMC przekracza 3,5 t, zobowiązany jest do używania w/w sytemu. Szczególnie dotyczy zestawu pojazdów gdzie bardzo łatwo przekroczyć DMC 3,5 t i to juz przy małej przyczepie lekkiej do 750 kg.