W roku 1994 do sprzedaży wszedł nowy Ram II generacji. Po gruntownych badaniach w śród klientów stwierdzono, że są zakochani w Full Size pickup’ach o silnym wyglądzie, mocnej konstrukcji zewnętrznej i indywidualnym charakterze. Wynikiem koncepcji projektowych powstał pickup o wysokim przodzie, dużym grillu, w niczym nie przypominającym konkurencyjne trucki Ford, Chevy lub GMC.
Oferta silnikowa była kontynuowana z pierwszej generacji: 3,9 L V6, 5.2 L V8, 5.9 L V8 i 5,9 L diesel Cummins I6 Turbo. Do linii produkcyjnej dodano nowy silnik o pojemności 8.0 L V10, zaprojektowany jako alternatywa dla tych, którzy chcieli mieć doskonałą siłę ciągu, a nie chcieli używać diesla. Nowy V10 był wykorzystywany w modelach 2500 i wyższych.
Modele zostały nazwane 1500 (półtony), 2500 (trzy czwarte tony) i 3500 (1 tony) na tylnej osi 2 lub 4 koła (bliźniaki). Ram 1500 był łączony z paką 6 i 8,5 stóp (1,8m i 2,4m). Ram 2500 paka 6 stóp (1,8m) tylko z kabiną quad cab. Ram 3500 tylko z paką 8,5 stóp (2,4).
W środku w kabinie, szczególną uwagę poświęcono funkcjonalności magazynowania, duży schowek w desce rozdzielczej, dodatkowy schowek w podłokietniku oraz dodatkowe za siedzeniem. Deska rozdzielcza, wskaźniki były bardziej nowoczesne od poprzedniego modelu. W roku 1998 przeprowadzono zmiany deski rozdzielczej i zegarów wraz z wprowadzeniem kabiny Quad Cab. Zaokrąglono również obudowy lusterek bocznych (poprzednie prostokątne). Kabina Quad Cab w tylnej części miała mniejsze otwierane drzwi w przeciwną stronę co przednie. Była to opcja dla kabiny Club Cub. Wprowadzono przednie poduszki powietrzne. Gong zastąpił brzęczyk niezapiętych pasów bezpieczeństwa / uchylonych drzwi / świateł. Podgrzewane fotele – opcja.
W 1999 r. dla modeli SPORT, zmieniono zderzak, grill był w kolorze nadwozia, a światła otrzymały jasne szkło.
Skrzynie biegów A500/42RH-RL były łączone z silnikiem 3,9 L V6, A518/46RH-RE do silników 5,2 L V8 i 5,9 L V8, a A618 / 47RH-RE do ciężkich zastosowań z silnikiem benzynowym V10 i silnikiem Cummins diesel. 47RH została wykorzystana w modelu 1994 i 1995 roku, podczas gdy 47RE była używana od 1996 do 2002. NV3500 była oferowana w 1500 i 2500. NV4500 to standard w 2500 HD i 3500 HD(z wyjątkiem rzadko stosowanych lekkich 2500 ). NV5600 była oferowana z dieslem od 2000 r., oraz z Cummins High Output w 2001 i 2002
Wyróżniamy 5 reduktorów z napędem na 4×4. Przełożenie terenowe 2.72:1 , w modelach 1500 stosowano reduktor NP 231 i NP 231HD. Reduktor NP241 był łączony standardowo z V8 model 2500. Modele 2500 i 3500 z silnikiem V10 oraz Cummins z reduktorem NP241DLD od roku 1994-1997. W 1997 reduktor NP 241DHD stał się opcją w modelu 2500 i był standardem w modelu 3500 w latach 1998-2002.
W modelach 1500 4×4 na przedniej osi były stosowane mosty Dana 44, oraz na początku w niektórych lekkich modelach 2500. Jednak większość z model 2500 i 3500 miały most Dana 60 na przedniej osi. Ram 1500 na tylnej osi miał most 9,25 Chrysler, oraz kilka pierwszych modeli 2500 lekkich. Dana 60 zostały użyte w modelach 2500 HD V8 na tylnej osi. Dana 70 w modelach 2500 HD V10, Cummins lub kombinacji z automatyczna skrzynią biegów. Dana 80 tylnej osi został wykorzystany w 2500 HD z manualną skrzynia biegów z silnikiem diesla i wszystkich modelach 3500 HD.
Silniki zasilane gazem ziemnym zadebiutowały w 1995 r. Nie były zbytnio popularne, stosowane głównie przez floty, ich produkcja była ograniczona. Silnik Cummins seria B 12-zaworowy został zastąpiony w połowie 1998 r., na model 24-zaworowy (ISB). Było to podyktowane nowymi normami spalin. Cummins 24-zaworowy ma elektronicznie sterowaną pompę wtryskową.
Nowy model Rama II generacji, w 1994 roku był prawdziwym sukcesem sprzedaży. Podczas gdy I generacja sprzedała się w ilości 100 tyś sztuk, druga w roku 1994 osiągała już wynik 240 tyś sztuk, w 1995 r. 280 tyś sztuk, a w 1996 r. prawie 400 tyś sztuk, w tym roku Ram wystąpił w filmie „Twister” jako pojazd głównego bohatera. W roku 2001 sprzedaż spadła, było to spowodowane nowymi modelami Ford i GM.
W 2002 roku Dodge wprowadził III generacje Rama 1500. Nowe modele 2500 i 3500 zostały wprowadzone w 2003 roku. Opóźnienie było spowodowane wprowadzeniem nowego silnika 5,7 L V8 Hemi.
Lata | Silnik | Moc | Moment |
---|---|---|---|
1994 -2001 | 3.9 L (239 cu in) Magnum V6 | 175 hp (130 kW) | |
1994-2001 | 5.2 L (318 cu in) Magnum V8 | 220 hp (160 kW) | 295 lb·ft (400 N·m) |
1995-1997 | 5.2 L (318 cu in) Natural Gas V8 | 200 hp (150 kW) | 430 lb·ft (583 N·m) |
1994-1997 | 5.9 L (360 cu in) Magnum V8 | 230 hp (170 kW) | 325 lb·ft (441 N·m) |
1998-2002 | 5.9 L (360 cu in) Magnum V8 | 245 hp (183 kW) | 335 lb·ft (454 N·m) |
1994-2002 | 8 L (488 cu in) Magnum v10 engine | 300 hp (220 kW) | 450 lb·ft (610 N·m) |
1994-1995 | 5,9 L (359.0 cu in) Cummins 12-valve Diesel I6 | 175 hp (130 kW) (manual), 160 hp (120 kW) (auto) | 420 lb·ft (569 N·m) (manual), 400 lb·ft (542 N·m) (auto) |
1996-1998 | 5,9 L (359.0 cu in) Cummins 12-valve Diesel I6 | 215 hp (160 kW) (manual), 180 hp (130 kW) (auto) | 440 lb·ft (597 N·m) (manual), 420 lb·ft (569 N·m) (auto) |
1998-2000 | 5,9 L (359.0 cu in) Cummins ISB 24-valve Diesel I6 | 235 hp (175 kW) (manual), 215 hp (160 kW) (auto) | 460 lb·ft (624 N·m) (manual), 420 lb·ft (569 N·m) (auto) |
2001-2002 | 5,9 L (359.0 cu in) Cummins ISB 24-valve Diesel I6 | 235 hp (175 kW) (Standard), 245 hp (183 kW) (High Output) | 460 lb·ft (624 N·m) (Standard), 505 lb·ft (685 N·m) (High Output) |